Det er utrolig hvor mye rot det blir av reklame og papirer som ligger spredd rundt i huset. Papirer som ikke kommer inn i huset er papirer du slipper å håndtere. Dagens utfordring er å stoppe reklamen før den kommer inn i huset.
Adressert reklame
I Reservasjonsregisteret kan du reservere deg mot telefonsalg og adressert reklame. Du vil fortsatt kunne få reklame fra bedrifter du har et eksisterende kundeforhold til (bank, forsikring, bokklubb m.m.)
Si nei til uadressert reklame
Hvert år mottar hver husholdning rundt 45 kilo uadressert reklame i posten. Ved å si nei til reklame gjør du ikke bare huset ditt mer ryddig, men du gjør også en god gjerning for miljøet. Derfor er det viktig å merke postkassen at du ikke ønsker å motta uadressert reklame. Du kan sette på en lapp du selv har laget eller kontakte et postkontor eller Post i butikk (PiB) for å få et klistremerke til å sette på postkassen. Ønsker du ikke å motta gratis aviser, må du merke postkassen for dette også. Noen leverer gratisavisene på døra og da må du merke døra også.
Reklame i avis
Abbonerer du på avisen følger det som regel med en del reklameinnstikk. Gjør det til en vane å kaste all uinteressant reklame i papirinnsamlinga med det samme du henter avisen. Leser du avisa? Kan du eventuelt vurdere å bytte til et elektronisk abonnement?
Digital reklame
En del reklame kommer også elektronisk. Epost, tekstmelding eller appvarsel. Ta gjerne en gjennomgang der også. Meld deg av nyhetsbrev, stopp sms-utsending og skru av appvarsel for det du ikke er insteressert i i motta.
Er du redd for å gå glipp av gode tilbud?
Dersom du er redd for å gå glipp av gode tilbud er mulig å lese tilbudsaviser på nettet: Se f.eks Tilbudssøk eller apper som f.eks. Shopgun. Men ikke gå i fella slik at du skaffer deg enda flere ting du i utgangspunktet ikke hadde tenkt å kjøpe. Dersom det er ting du har planlagt å kjøpe kan det være lurt å handle det på salg, men du kan sjekke priser på varer hele tiden gjennom tjenester som Prisjakt.no og Prisguide.no, hvor du kan søke opp et produkt og få opp priser fra mange norske nettbutikker. Her ser du også prishistorikk slik at du kan vurdere hvor godt tilbudet egentlig er.